Friday 7 August 2020

Bookreview: De Doorzetster

Na zijn bijna-doodervaring bekeerde mijn man Roel zich tot de Rooms-katholieke kerk. Zelf bereidde ik mij voor op een pastorale functie. Dat liep anders. Na het overlijden van Roel kreeg ik een relatie met Peter, met wie ik ruim drie jaar geleden trouwde.

De coronacrisis betekent voor Peter en mij: 24/7 bij elkaar samen zijn in ons tweekamerappartement van een seniorencomplex. Ik ga alleen de deur uit om boodschappen te doen tijdens het ouderenuurtje. Peter blijft thuis, want hij is pas geopereerd. Wij krijgen geen bezoek. Toch hebben wij het samen gezellig en genieten wij van elkaar.

In 2016 trouwden Peter en ik. Hij was 81 en al 22 jaar weduwnaar. Ik was 64 en ruim acht jaar weduwe. Na een knipperlichtrelatie durfden wij het met elkaar aan. Het aan- en uitgaan kwam vooral door de angst om ons aan elkaar te binden. Elke liefde kent de pijn van het afscheid en dat wilden wij niet nog eens meemaken.

Roel was boekhouder, maar Peter had vroeger een seksshop en later optiekzaken. Aan boord van zijn motorjacht maakten Peter en ik een bootreis van drie maanden. Mijn boek over deze reis haalde de voorpagina van De Haarlemmer. Op de foto gaf Peter mij een zoen op de mond. Dat wekte de woede van mijn pastoor. Na de aanslag op de MH17 raakte Peter in een zware depressie. Onze liefde overwon steeds weer deze en andere problemen. Uiteindelijk gaven we elkaar ons jawoord.



 

Eerst en vooral: wat een prachtig boek waar de liefde van af spat!

‘De Doorzetster’ treft mij onmiddellijk omdat het veel - ook voor mij - herkenbare situaties weergeeft. Bovendien reikt het boek zeker inspiratie én moed aan.  De auteur schrijft openhartig en passioneel over haar leven. Het zijn stuk voor stuk verhalen en situaties die direct een lach en een traan oproepen.

De Doorzetster is absoluut niet saai. Het is op een vlotte, aangename, charmante en uiterst boeiende manier geschreven.

Omdat het over zo'n interessante en herkenbare onderwerpen en situaties gaat, wou ik het boek beslist in één ruk uitlezen. Ik ben ’s morgens begonnen en ik wou ’s avonds niet stoppen voor ik ‘De Doorzetster’ uitgelezen had.

Ik was ook onder de indruk van de uitgebreide bibliografie en van het aantal boeken dat de auteur reeds heeft geschreven. Ik hoop dat ze nog veel inspiratie vindt voor nieuw materiaal.

De Doorzetster is geschreven door Marianne Visser van Klaarwater en uitgegeven door U2pi B.V..

Tenslotte: ‘De Doorzetster’ is vast en zeker een aanrader voor al wie van diepgaande, waargebeurde non-fiction verhalen houdt.

Bijzondere ontmoeting

Ik heb Marianne een aantal jaar geleden op een Vorstendag (georganiseerd door het magazine Vorsten)  in Apeldoorn ontmoet bij een lezing van Paul Mosterd van de Hermitage in Amsterdam. We kwamen naast elkaar te zitten in een zaal in hotel De Keizerskroon. Ik was direct onder de indruk van haar gedrevenheid. Zij noteerde alles wat er gezegd werd in een kleine notablok, terwijl ik er wel van uit ging dat ik alles wel zou onthouden (niet dus). In ieder geval, we raakten aan de praat en via facebook bleven we contact houden. Ik voelde me erg vereerd toen ze vroeg of ik een recensie over haar nieuwe boek ‘De Doorzetster’ wou schrijven. 


Meer over De Doorzetster : check zeker de youtube link 


No comments:

Post a Comment